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current situation / situação atual

Para Português, leia abaixo
How is the construction at the moment?  Well, it ‘s alive and kicking!  The walls of tires are in place. The first dome construction is on top of the walls. The second dome is going to be welded this week.   What happened since the last post in November?  By the end of last year it rained a lot. The site became so muddy that and the weather so unpredictable that I decided not to invite the volunteers for the time being. Anyway,  summer holiday was comming , students had their exames and deadlines, things were slowing down. I ordered 20 bags of 50kg cement for the finnishing of the walls.  Unfortunetly I found out , too late, that there was in whole Foz do Iguacu not a concrete mixer for rent!   Not during the last month before christmas I would get one.  So, before travelling for holidays myself, I had to mix twenty bags of cement by hand. That is a monstrous task. I made it without waisting but for weeks my  arms and back were hurting. The musles cramping at night.

After the summerbreak,  the site was still very muddy. It still rained a lot. Vegetation already were trying to take over. Out of the smallest cracks and wholes in the tires, weeds were  growing.  I managed to rent a concrete mixer. What a joy!  I used the mixer to make “desert mix” After all the problems we had to compact the mud in the tires I figured that the soil here is simply not good enough to fill tires with. It is too powdery when dry and too sticky when moister.

The original earthships  had tires filled with local desert dirt, which afterall is  a mixture of sand, stones  gravel and dust.  So I decided to mix it myself.  I took local soil, added gravel, stone chippings some sand  and  experimented with the  concrete mixer. Great, absolutely great were the results.   While tumbeling in the mixer the stone chippings get covered with a layer of soil and sand.  Like a peanut covered with chocolate.  The result was a load of small non-sticking balls. These I used to fill up the tires.  In 15 minutes I alone could compact a tire solid with it.   Why I did n’t found out  this way before? I would have saved so much work.  Nevertheless, the moment I finnished my last tire  was a moment of relief. This was mid March.

After compacting the tires, it came the task of filling of the  V-shaped spaces between the tires. For this, I use a mixture of local soil with cement, chippings and a little bit of sand.  To create volume I fill it up with cans and bottles.

The last two weeks, I worked on the entrances, the door posts.  I made the castings and poured the concrete. Time consuming is the  closing of the little openings between the tires and the wooden plank of the cast.  I used  all kinds of material from rubber foam to cardboard and pieces of wood.

Situação atual

For ENGLISH, read above

Como está a construção nesse momento? Bem, está “viva e chutando”, como diz certa expressão em inglês… As paredes de pneus estão no lugar. A primeira contrução de metal base da cúpula está no lugar também. A estrutura de metal da segunda cúpula será soldada essa semana. O que ocorreu desde a última postagem em novembro? No final do ano passado, choveu torrencialmente em Foz do Iguaçu. O local ficou tão lamacento e o tempo tão imprevisível que decidi não convidar mais voluntários até segunda ordem. De todos modos, chegavam também as férias de verão, os estudantes da UNILA tinham suas provas finais, as datas para entrega final de trabalhos, as coisas arrefeceram. Encomendei 20 sacos de 50 kg de cimento para terminar as paredes. Infelizmente, descobri tarde demais que não havia em toda Foz do Iguaçu uma betoneira para alugar. Nem pensar em conseguir uma antes das festas de Natal e Ano Novo. Então, antes de viajar de férias eu mesmo,  tive de misturar “no muque”, ou seja, a mão, 20 sacos de cimento. É uma tarefa tremenda. Fiz sem gastar material, mas por semanas, meus braços e minhas costas ficaram doloridos, com cãimbras à noite.

Depois das férias, ainda estava muito lamacento, chovia ainda bastante. A vegetação estava tomando conta. Dos buracos pequenos dos pneus, nasciam plantinhas e flores. Consegui alugar uma betoneira, que grande alegria! Usei a betoneira para fazer “mistura do deserto”. Depois de todos problemas que tivemos para encher os pneus com barro e compactá-los, dei-me conta de que simplesmente o solo daqui não é bom para encher os pneus. É muito poeirento quando seco, e muito grudento quando molhado.

As “earth ships”/ naves terra originais têm seus pneus recheados de “terra do deserto” local que é uma mistura de areia, pedras, pedriscos e pó. Então, decidi misturar algo similar aqui também.  Peguei a terra daqui, acrescentei areia e pedriscos. Fiz experimentos com a betoneira.

Super! Maravilha de resultado. Enquanto misturava-se na betoneira, as pedras e os pedriscos ganhavam uma cobertura de terra vermelha com areia. Como um amendoim coberto de chocolate. O resultado final era uma carga de pedrinhas que não colavam na mão e nem uma na outra. Usei essa mistura para encher os pneus. Em 15 minutos, eu sozinho consegui compactar um pneu que ficou bem recheado e sólido com essa mistura. Por que não encontrei essa mistura antes? Teria economizado muito trabalho. Ainda assim, no momento em que terminei meu último pneu foi um momento de grande alívio e alegria. Era já metade de março.

Depois de compactar os pneus, encarei a tarefa de encher os espaços em forma de V entre um pneu e outro. Usei outra mistura com terra local e cimento, pedriscos e mais um pouco de areia. Para criar volume, enchi os espaços vazios com latinhas de alumínio e/ou garrafas de vidro.

Nas duas últimas semanas, trabalhei nos marcos das portas, nos portais de entrada do atêlie. Fiz os marcos e caixetas e os enchi de cimento. Consome muito tempo fechar o espaço entre a tábua e as beiras dos pneus. Usei todo tipo de material, de pedaços de esponja, papel e pedaços de madeira.

About Frank Koopman casa

Dutch artist. Sculptor. Now, building up an an art atelier, located in Foz do Iguaçu. The whole project is built using reused and recycled materials. The atelier is located on the terrain of the COC Semeador school. Here, in this picture, I am with my daughter carrying araucaria trees as we were helping planting, in a reforestating effort in Urubici/SC. The araucarias are the symbol trees of Paraná. Artista e escultor holandês. Atualmente, constrói um atelier em Foz do Iguaçu. O projeto utiliza materiais reusados e reciclados. O atelier é localizado no terreno do colégio COC Semeador. Nesa foto, estou com a minha filha carregando mudas de araucárias num esforço de reflorestar mata em Urubici/SC. As araucárias são as árvores símbolo da região do Paraná.

One response »

  1. laura ensign

    frank friend!! a picture speaks more than a thousand words!!😉 of course is always good to hear from you, in words or pics, anyway! we were really wondering what was going on with you and your project, but we could imagine nature was not helping, since here it was raining a lot too… well take the dust off that camera and post some pics of the construction and of you all! saudades de vcs, laura, bryan & wally

    Reply

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